-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:504 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

از ديدگاه روايات اسلامي چه افرادي غير شايسته براي مشورت معرفي شدهاند؟

در روايات اسلامي شديداً از مشورت با افراد «بخيل» و «ترسو» و «حريص» و «احمق» نهي شده است، پيغمبر اكرم (ص) به علي(ع) فرمود «يا علي! لا تُشاوِرْ جَباناً فَاِنَّهُ يُضّيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَجَ وَ لا تُشاوِرْ الْبَخْيلَ فَاِنَّهُ يُقَصِّرُ بِكَ عَنْ غايَتِكَ، وَ لاتُشاوِرْ حَريصاً فَاِنَّهُ يُزَيِّنَ لَكَ شَرَهاً» (بحار 70/34)



[اي علي با آدم ترسو مشورت نكن كه راه خروج (از مشكلات) را بر تو تنگ ميكند و با بخيل مشورت مكن كه تو را از (بذل و بخشش بجا و) رسيدن به هدف باز ميدارد و با حريص نيز مشورت مكن كه حرص و آز را براي تو زينت ميدهد(و تو را به راه خطا ميكشاند.]



در روايات ديگري از مشورت با افراد احمق و نادان و كذّاب و دروغگو نيز نهي شده است.



از آنچه در بالا گفته شد به خوبي استفاده ميشود كه مشاوران ـ مخصوصاً در امور مهم ـ بايد افرادي هوشمند، عاقل، خيرخواه، باتجربه، راستگو، امين، شجاع و با سخاوت بوده باشند و از ميان رفتن هر يك از اين صفات موجب وهن و سستي و تزلزل پايههاي مشورت ميگردد.



مثلاً هرگاه مشاور آدم احمق وجاهل باشد، حقايق را در نظر انسان دگرگون ميسازد و آن گونه كه در احاديث وارد شده است اراده ميكند به تو نيكي رساند، ولي ماية شرّ ميشود! و اگر ترسو باشد مانع از اقدام به موقع و قاطعيّت در امور ميگردد و هرگاه دروغگو باشد به تعبير روايات دور را در نظر تو نزديك و نزديك را دور ميسازد.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.